maandag 13 augustus 2012

Op weg


Eindelijk is het zover, ik ben officieel onderweg naar Ethiopië. De voorbije 11 dagen in Ham waren echt geweldig plezant, maar omdat ik zaterdagavond toch behoorlijk afgemat was, zag ik een beetje tegen mijn vertrek op. Gelukkig is dat ondertussen al veranderd, eindelijk zijn al die voorbereidingen achter de rug en kan het avontuur beginnen.
Na Aarschot Feest gisteren deed het (uiteraard) redelijk veel zeer om vanmorgen uit mijn bed te geraken, maar het is me toch gelukt om op tijd (zelfs te vroeg, maakt da mee) in de luchthaven te zijn. De vlucht naar Cairo had zo’n 20 min vertraging, maar verliep voor de rest heel vlot (zonsondergang van boven de wolken heeft wel iets).

Op het vliegtuig heb ik kennis gemaakt met Ayman, mijn Egyptisch-Belgische buurman die een restaurant uitbaat vlak bij de Naamsepoort in Leuven, ‘Come Again’ heet het. Kleine wereld! Ik heb met hem afgesproken dat ik zeker eens ging langskomen als ik terug in België ben, ik ben eens benieuwd :).
Voor de moment zit ik dus in de luchthaven van Cairo, iets langer dan gepland want mijn vliegtuig heeft iets meer dan een uur vertraging. Kben dan maar eens een typisch Egyptisch gerecht gaan eten, een ‘Whopper menu’ heette het denk ik (als mijn Arabisch me niet in de steek laat). Ni slecht ;)
--
Ook op de volgende vlucht liep alles goed, en zelfs mijn bagage is mee aangekomen in Addis. De sfeer op de luchthaven was redelijk kil, maar dat had waarschijnlijk wel iets te maken met het uur waarop ik geland ben. Er waren niet veel mensen, maar met de muggen heb ik wel al kennis gemaakt:) korte broek aandoen en dan ’s nachts aankomen is niet zo’n goed plan.

Daarna heb ik een taxi gepakt richting het busstation dat Endalkachew (mijn lokale promotor) me had aangeraden (uiteraard dik afgeript door de chauffeur maarja ik had ni veel keuze). Ik was nog net op tijd voor de bus richting Jimma, die op papier een 4u onderweg zou zijn.
We zijn nu 8u later en ik ben eindelijk aangekomen in Jimma. De eerste helft van de rit viel goed mee (2 plaatsen voor mezelf, en een hele tijd kunnen slapen), maar tijdens de theepauze (€0.10 voor een theeke, sweet) heb ik wat gepraat met ene Isaac, die blijkbaar ook op de bus zat. Op zich niks mis mee, vriendelijke joeng, maar hij vond mij precies ook wel vriendelijk want hij besloot naast mij te komen zitten voor de volgende 4u. Weg been (en adem-) ruimte! Gelukkig maakte de Ethiopische film met arabische ondertitels veel goed :). Onderweg  zijn we ook mooie vogeltjes, aapjes, een accident, prachtige landschappen en een zwerm gieren naast de weg tegengekomen.

Na die rit kwam ik aan in Jimma. Heel arme en modderige stad op het eerste zicht, maar ik heb nog maar één straat gedaan dus ik kan me er nog niet helemaal over uitspreken. Wie weet zit ik wel fout.. Het terras waar ik nu op zit (in het Central Hotel) is wel de moeite, palmbomen en zwembad en wa mooie bloemen, ni slecht dus. Ik ga wel verblijven op de campus van de universiteit, ben eens benieuwd!

--
Kheb een kamer gekregen met 6 bedden, kussens hebben ze hier wel nog ni uitgevonden precies, maar daar vinden we wel iets op:) Ik lig op de gang met nog wat mensen van Gent en Leuven, dus da’s wel ne dikke meevaller! Zeker omdat die hier al efkes zijn en dus al wel een paar plaatskes kennen. Ik heb een rondleiding gekregen op de campus en het is hier toch echt wel de moeite, heel groen en open! Tis hier ook ni erg als ge eens 5 minuten te laat bent, dus da valt ook mee voor mij :)

--
Net terug van een restaurantje, typisch Ethiopisch gegeten en gedronken (deze keer echt) voor minder dan €2, en twas nog lekker ook! Dikke meevaller dat de anderen de stad al redelijk goed kennen + zich verstaanbaar kunnen maken in het Amhaars (daar kunde echt niks van maken).
Morgen ga ik met Endalkachew eens bekijken hoe we mijn onderzoek gaan aanpakken, ik ben eens benieuwd. Hopelijk hangt mijn muskietennet een beetje deftig op, zodat ik toch ni téveel gestoken word deze nacht.
Fingers crossed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten