vrijdag 17 augustus 2012

On the field!

Woensdag zijn we voor de eerste keer naar het veld geweest, en het was direct een stevig dagske. Uiteraard  vertrok de auto een half uur later dan afgesproken, maar omdat het zonneke scheen was dat niet zo’n ramp. Blijkbaar loopt mijn veldwerk behoorlijk samen met dat van Davy (een Bio ingenieur uit Gent), wat leuk is omdat ik dan toch nog af en toe wat Nederlands kan praten. Nadat we wat brood en bananen gekocht hebben zijn we naar het gebied rond het dorpje Dedo getrokken (ten zuidwesten van Jimma (het rode sterretje op de kaart)), waar ook Nils enkele jaren geleden zijn veldwerk heeft gedaan.
 We hebben een hele dag gewandeld, en onderweg behoorlijk wat interessante en mooie dingen gezien. Het was wel behoorlijk zwaar, aangezien het eigenlijk bijna de hele tijd (steil) bergop wandelen was, maar gelukkig hebben we toch al enkele metingen kunnen doen.

 
 Ondanks de  dreigende wolken is het (gelukkig) droog gebleven.

Onderweg was er wel effe paniek -ik was mijn notaboekje ergens vergeten- maar gelukkig heb ik het nog teruggevonden! Voor de rest verliep alles vlekkeloos, we hebben het veldwerk afgesloten met een plaatselijke snack, die verdacht veel op smoutebollen leek. Ik voelde me efkes op de foor!


Op de weg naar huis ben ik in slaap gevallen in de jeep (wat een behoorlijke prestatie is aangezien we met 4 (+2 rugzakken) op een krappe achterbank zaten, en omdat de weg ongelofelijk bouncy is), maar ik was blijkbaar toch redelijk kapot. ’s Avonds hebben we ons geïnstalleerd in het tuintje van de universiteit, en we kregen al snel het gezelschap van een familie apen, wat vooral Davy geweldig leek te vinden!
 
Daarna zijn we op zoek gegaan naar Pizza, maar uiteindelijk ‘was er vandaag geen pizza’ in het hotel waar we gingen eten, dus is het toch maar (alweer) Injerra geworden.

--

Donderdag was meteen de tweede dag van mijn veldwerk, maar vandaag hebben we veel minder gewandeld. We vertrokken om half 9 (deze keer echt), en we hebben een toerke gedaan doorheen het hele rivierbekken (tot voorbij de dam). Dat wil zeggen: (veel) minder wandelen, maar wel een crazy autorit! (140 rijden waar ge 60 moogt enzo, door klein dorpkes, echt zot). Doorheen het rivierbekken zouden er wat Sediment yield-meetstations zijn (die meten hoeveel jeir er in het water zit), en die gingen we vandaag bezoeken. Blijkbaar is een brug waarvan elke dag iemand een plastieken fles in het water laat zakken hier al een meetstation :).  Een van de dagen ga ik testen wat de fout is op die metingen, ik ben eens benieuwd! Gelukkig zijn we ook enkele landslides tegengekomen, waardoor mijn dataset toch weer wat aangevuld is.
(Getrokken van op de scarp van de landslide (bovenaan dus). Let op de elektriciteitspalen die behoorlijk scheef staan)


In de namiddag zijn we wat gaan rondwandelen in de stad, het was goei weer dus ik dacht: kga in marcelleke, maar da was toch ni mijn beste plan precies, blote armen is toch nog een stap te ver:) Chance da'k nog een t-shirt meehad. We zijn nog wa terraskes gaan doen en dan iets gaan eten in een nieuw restaurantje (Injerra met vis gegeten vandaag, tis eens iets anders).
Op de weg naar huis zijn we nog eens gestopt in onze stamkroeg(eigenlijk een paar golfplaten die tegen elkaar staan, maar soit), waar ge belachelijk goedkope shotjes kunt krijgen. Onder het motto ‘alez, nog ene’ hebben we daar met 5 iets besteld. Het duurde maar nen halve minuut of er begonnen een paar Ethiopische zuiplappen tegen ons te zeveren, wa wel behoorlijk lache was aangezien die mannen maar 5 woorden engels kunnen, en ons Amhaars ook ni echt denderend is. We hebben ze geleerd hoe ze een vuistje moeten geven, en dan lieten zij ons wa van hunne favoriete muziek horen (Rihanna, justin Bieber, shieat). Kheb dan maar wa osschotse rap opgezet (de Bram, Bioloog uit Leuven, kon zaterdag ook helemaal meerappen), en da vonden ze blijkbaar zo geweldig da hij me bijna gesmeekt heeft om het door te sturen. Als er nu iemand naar dieje joeng belt, kan iedereen hier de Cliff zijn vettige texte horen, want hij heeft het direct als beltoon ingesteld! 0917499414 is zijne nummer voor de geïnteresseerden!
Morgen terug vroeg op, we gaan weer een hele dag wandelen! Ik kijk al uit naar het weekend:)
Slaapwel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten